søndag 5. februar 2017

For en helg......



Dette har virkelig vært en helg med tegnspråk i fokus!! <3 Startet med Norske talenter hvor Vilde virkelig fikk vist hvor flott, visuelt og nydelig språk tegnspråk er. Et bedre forbilde og en bedre ambassadør for tegnspråk skal du lete lenge etter!! Gratulerer igjen!! Kasper og jeg satt i sofaen hos Mariann & co i Nittedal og så dette og det var ikke bare hos meg tårene trillet for å si det sånn.

Jeg er så takknemlig og glad for at fler og fler får se og blir gjort oppmerksom på tegnspråk. Det er jo et språk som brukes av mange norske og det er jo faktisk et norsk språk. Som sikkert flere av dere har sett har jeg lagt ut en ny underskrift kampanje på min Facebook side. Denne gangen gjelder det tegnspråk som fag på skolen. Vi mener det er på høytid at tegnspråk blir et selvfølgelig fag på skolen for de som ønsker det. Kommunikasjon og inkludering er viktig for oss alle. Kampanjen blir levert kunnskapministeren om noen få dager, så hvis dere vil hjelpe oss er det ennå tid.

Kan godt hende at noen av dere synes jeg skriver litt mye om tegnspråk, men det får heller være....(det er jo heldigvis valgfritt å lese det jeg skriver om...) For det første så er Kasper tospråklig, han bruker vanlig norsk men er også avhenging av tegnspråk. Og det skulle bare mangle at jeg som mamma ikke skulle vise interesse og lære meg språket til sønnen min. For det andre så er det aldri dumt å kunne flere språk.

Det er flere i Kasper sitt nettverk som den senere tiden har fått øynene opp for tegnspråk og spurt meg om jeg ikke kan lære dem noen tegn. Noen tegn som kan hjelpe dem til å kommunisere med Kasper når han f.eks har lue på og da naturlig nok hører svært lite. Så det skal jeg nå få satt i gang. Noen enkle tegne og kanskje alfabetet. Man trenger ikke å kunne flytende tegnspråk, men hvis man kan lærer seg noen daglig tegn kan det forenkle hverdagen mye for den hørselhemmede/døve. De slipper da å konsentrere seg så vanvittig mye for å lese på munnen og prøve å forstå hva som blir sagt. Tro meg, det blir mange missforståelser...
Bare å si ifra hvis noen fler ønsker å lære noen tegn. Jeg er på langt nær noen ekspert men noen dagligdagse tegns skal jeg klare å formidle videre. :-)



I går var det Jungelboken på Chateau neuf som var dagens høydepunkt. Vi var 13 stykker fra HLF Telemark/Vestfold foreldreforening for hørselhemmede barn som hadde tatt turen til Oslo. Vi koste oss først på Peppes Pizza før vi tok turen til Majorstua.




  

Vi kosa vårs fra start til slutt. En super forestilling!! Flotte kulisser og meget dyktige skuespillere. Og som prikken over i`en var det to fantastiske tolker. De hadde virkelig gjort leksa si og satt seg inn i handlingen og sangene. Terningkast 6 uten tvil!! Skulle gjerne ha takket dem men de forsvant så fort forestillingen var over. Men har sendt en takk til Jungelboken 2017 for at de nok forespørselen min i november i fjor på alvor og satt opp en ekstra forestilling med tegnspråktolking. Fantastisk bra!!! Fikk til svar at det var meg de skulle takke som hadde fått igang dette. Må innrømme at jeg ble litt varm i hjerte da, så jo i går at det var flere som hadde nytte av dette.
Kasper var stor fornøyd. Han fikk med seg det meste i løpet av forestillingen, men de ganger hvor det f.eks var musikk samtidig med språk, klarte han ikke å få med seg språket, men han kunne da se på tolken så også han kunne få med seg hele handlingen. Må innrømme at jeg så mye på tolkene jeg også. Selvfølgelig fordi de var så utrolig flinke, men jeg så også muligheten til å lære meg et tegn eller to.








          






Jungelboken har fått strålende kritikker og har satt opp flere ekstraforestillinger i mars. Jeg anbefaler på det varmeste at dere tar turen. Historien kjenner jo du fleste til. I tillegg er det lagt til en del humor som treffer oss voksne. Som f.eks at ape kongen var skremmende lik en person som er meget mye i media for tiden.

(Beklager dårlig bilde kvalitet)






Ønsker dere alle en deilig søndag! Kos dere og ta vare på hverandre. <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar