tirsdag 4. oktober 2016





I dag tok jeg turen til Myrene skole i Porsgrunn hvor min sønn Kasper går. De arrangerte en solidaritets dag. Dette er en tradisjon de har på skolen. 




Først var det fellessamling i mediateket. Der fikk vi høre hva tidligere innsamlede penger hadde gått til og vi fikk høre hva årets samling går til. I fjor samlet skolen inn penger til en skole i Kisumu i Kenya som heter Arereson. De bygde nye doer, vanntank og fikk penger til nye bøker. Vi fikk se masse bilder fra skolen og det som var blitt gjort. Arbeidet fortsetter på denne skolen også i år. I år vil pengene bla gå til fotballdrakter og fotball sko. Utdanning av flere lærere er en annen ting pengene vil gå til.

Hele skolen sang og som en lettrørt person så ble jeg jo blank i øynene... Der er så flott å høre og se så mange barn synge om vennskap og fred. Hørselklassene brukte selvsagt tegn. Første klasse hadde opptreden og sang tre fine sanger. Og som mamma til en som er hørselhemmet varmet det hjertet når de avsluttet hver sang med å legge til tegn. Jeg synes det er så flott at alle som går på Myrene lærer litt tegn selv om de ikke går i hørselklassene. <3 Alt som fore gikk ble selvsagt tegnspråk tolket.

Etter fellesamlingen var det lunsj og jeg ble med elevene i hørselklassene. Det er såååå lærerikt for meg som holder på å lære tegnspråk og sitte sammen med de barna som er døve. Ja ja så synes de nok jeg er litt treg, men det kan jeg leve med. De begynner å kjenne meg så pass at de automatisk prater litt saktere. ;-) Og det gir meg en veldig god følelse når jeg føler jeg klarer bedre og bedre og kommunisere både med barna og med de lærerne som er døve.

 Dette flotte kunstverket hadde 1.trinn laget.

Etter lunsj bar det ut hvor det var salg av kaker, saft og brus. Foreldrene i 5 og 6 trinn hadde bakt kaker, og det var 6 trinns elevene som sto og solgte. Skolegården var full av foreldre som hadde tatt turen for å støtte solidaritets dagen. Så mye kaker, saft og kaffe som ble solgt er jeg sikker på at også i år blir det sendt av gårde en fin sum med penger som kommer veldig godt med på Arereson.

Takk til Myrene skole som lærer elevene hvor viktig det er å hjelpe hverandre og spesielt hjelpe de som virkelig trenger det. Viktig at de lærer at det er ikke selvfølge for alle at de har det nyeste når det gjelder skoleutstyr, idrettsutstyr, leker eller klær. Viktig å lære at ikke alle har det så trygt og godt som vi har det i Norge.<3



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar