lørdag 22. oktober 2016

Mamma, det er dumt at jeg hører dårlig....



I dag kom det, det jeg har ventet på. Under lunsjen på hotellet i dag blir Kasper veldig stille. Ser veldig lei seg ut. Og når jeg ser han i øynene skjønner jeg at det er et eller annet. Kan det være støyen som gjør at han blir litt satt ut?

Er det noe galt, spør jeg, eller er du bare veldig sliten etter alt dere har gjort i dag?
Da kommer det, mamma det er dumt at jeg hører dårlig. Et par tårer kommer i øyekroken. Ikke bare hos Kasper. Det er måten han sier det på som får meg til å reagere ekstra. Vi har jo selvsagt snakket om dette tidligere men Kasper klager aldri over hverken høreapparat eller CI. Vi ser på hverandre og gir hverandre "vårt eget tegn" som betyr jeg er glad i deg... <3
Så sier jeg til Kasper, ja det er dumt men du er jo kjempe heldig som har høreapparat og CI og du kan tegnspråk. Jeg vet det mamma også kan jeg jo slå av hvis det er noe jeg ikke vil høre. Så nevner jeg episoden når vi skulle legge oss i går hvor det var mye bråk ute. Tenkt så heldig du var da sa jeg, kunne "ta av ørene" og få det stille og rolig. Jeg er litt heldig også mamma kommer det da med et lurt smil om munnen.

Jeg satt og tenkte litt for meg selv og skjønte veldig godt at dette kom akkurat i dag. Nå har Kasper og jeg vært på kurs i to uker hvor det har vært mye tegnspråk. Barna som har vært der har enten brukt tegnspråk ved behov, lært seg tegnspråk og prøvd litt innimellom eller brukt tegnspråk hele tiden når det er nødvendig.
Når vi er i en sånn type setting så merker jeg med en gang at Kasper senker skuldrene. Ansiktet åpner seg på en spesiell måte og han slapper av. Når Kasper kan benytte seg av tegnspråk f.eks i lek trenger han ikke bruke all sin energi på å få med seg alt som skjer rundt seg. Konsentrere seg for at han skal få med seg alt som blir sagt, i fart, nye regler som blir fortalt mens du snur deg vekk eller hva det måtte være. Å ja han er som mora, vil gjerne ha med seg alt... ;-) De som bruker tegnspråk vet at du må ha øyekontakt med den du snakker med for at vedkommende kan få med seg det som blir sagt. Det er nesten ingen av de hørselhemmede barna vi er sammen med nå i helgen som bruker tegnspråk så alt foregår på talespråk.
Ikke en av dagene mens vi var på kurs har Kasper sagt han må slappe av litt, jeg har da måtte dratt han i seng på kvelden, men i dag gjorde han det. Tror du jeg rekker å slappe av litt før jeg bader mamma... Og når Kasper ønsker å utsette badinga i badeland, ja da er han sliten. Men han satt litt på lading også var det rett til badeland. 

Vi har hatt en prat på sengekanten i kveld også. En fin prat hvor det kommer frem at Kasper synes han har det veldig fint men at han innimellom trenger å ta en "time out" fra all skravling og støy. Han synes det er deilig at han går på en skole hvor han kan bruke tegn når han synes han trenger det og at vi kan bruke litt hjemme når han trenger det der. Eller som i dag i badeland da både CI og høreapparat ble tatt av. Da var det bare å sette hendene i sving.

Men kunne jeg ønsket meg noe mamma så er det at alle kunne lært noen tegn. Du har jo sagt at det er lurt å kunne flere språk og tegnspråk er jo et språk mamma......

Ja, Kasper det er et språk og det er et av dine språk. <3






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar