tirsdag 22. november 2016

Gleden over å kunne (i hvertfall litt) tegnspråk


(tegnet for tegnspråk)


I går da jeg var på sykehuset i Tønsberg kom det inn to damer på vente værelset. Rett før de kom inn så satt jeg å tenkte på hva tegnet for slanke operasjon er. Har sett den ene damen før og mente hun var tegnspråk tolk. Fikk dette fort bekreftet da de begge løfter armene og begynner å prate. 

Sitter en stund og lurer på om jeg skal gå bort til dem å spørre om hva tegnet for slankeoperasjon er. Er jo ikke akkurat rå go` i tegnspråk, men noe kan jeg jo, så jeg manner meg opp å går mot de to damene.
Den døve damen syntes at det var veldig hyggelig at jeg spurte og hun syntes det var supert at jeg holder på å lære tegnspråk. Og jeg fikk jo øvet meg litt i tillegg til at jeg fikk lært meg tegnet jeg lurte på. Men jeg må nok innrømme at jeg var litt uhøflig også, satt og fulgte med damene når de pratet. Ikke fordi jeg var nysgjerrig men jeg prøvde å se om jeg klarte å få med meg det de snakket om. Noe klarte jeg, men hallo så fort det går noen ganger. Øvelse gjør mester heter det jo, så det er bare å øve og øve! :-) 

Jeg kjenner at det gir meg så mye når jeg klarer å kommunisere bedre og bedre på tegn. Har langt igjen for å ta igjen Kasper, men det er godt å merke at flere og flere tegn faller på plass. Og jeg er heldig som kan spørre han om hjelp når jeg lurer på noe. Tidligere var han rett og slett tolk for meg, men det trenger han ikke lenger. :-)

Kanskje noen av dere har lyst å lære dere alfabetet på tegnspråk? Her har dere muligheten.


Lag dere en fin tirsdag! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar