onsdag 21. september 2016

Folk er folk

Viser IMG_2818.JPG


I dag har jeg gjort noe jeg skulle gjort for lenge siden...

Utenfor Spar står det hver dag en utrolig blid mann. Han smiler når du kommer og han smiler når du går. Og han vinker når du kjører ut av parkeringsplassen. Jeg smiler alltid når jeg ser han og sier hei. Og jeg vinker tilbake når jeg kjører. Det er det ikke alle som gjør. Det er så trist å se, og det ser jeg ofte, folk som ikke smiler og hilser tilbake. Snur seg bort og strener opp trappa. Uansett så smiler han til disse menneskene, selv om han ikke får et smil eller hei tilbake.

I dag stoppet jeg for å snakke med han. Ville fortelle han at jeg synes han alltid er så blid. Måtte litt kroppspråk til men han forsto hva jeg mente og sa thank you. Og på veien ut stoppet jeg igjen og kjøpte Folk er folk. Han smilte om mulig enda mer enn han pleier og sa thank you madame.

Jeg vet at kanskje ikke alle som står og selger blader eller tigger trenger det. Noen er sikkert mer ærlige enn andre. Men jeg er helt sikker på at han blide mannen utenfor Spar trenger de 75 kronene han tjener på å selge Folk er folk mer enn meg.

Det jeg vil med dette innlegget er at jeg vil vi skal tenke på og respektere våre medmennesker. Enten de er fra Norge, Danmark, Romania, Syria eller USA for å nevne noen land. Enten de er funksjonsfriske eller funksjonshemmede. Enten de er magre eller overvektige. Enten de er lyse i huden eller mørke i huden. Vi er alle verdifulle og vi har alle en historie som gjør oss til den vi er i dag på godt og vondt. Klart det er noen menneske i denne verden som absolutt ikke fortjener respekt av forskjellige årsaker, men nå tenker jeg på den vanlige mann i gata. Alle trenger vi å bli sett og det koster så lite med et smil og/eller et hei. Og det er ikke farlig å smile til en person du ikke kjenner. Smil litt ekstra neste gang du f.eks er på butikken. Skal love deg at det gir en god følelse når du får et smil tilbake.



 Bilderesultat for smil


4 kommentarer:

  1. Heia Monica! Så flink du er med overskudd til andre, tross egen situasjon! Håper det beste for deg, spennende å få følge med i hva du nå finner på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monica, takk for at du følger meg.<3 Og man må jo bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Ordner seg for snille jenter vettu... :-)Klem

      Slett