lørdag 5. januar 2013



Jeg elsker desember og førjulstiden!!

De som kjenner meg vet at jeg er utrolig glad i jula. Her har det vært jul siden første søndag i advent. Vi (ihvertfall jeg) synes det er veldig koselig med masse nisser og rødt overalt i hele desember. Blir i veldig godt humør og får positiv energi av alt det røde. Det eneste som ikke taes frem med engang er juletreet. Det pynter vi på lillejulaften. :-)
Men i morgen så skal alt ryddes bort.... Vet jeg kommer til å synes det blir tomt i kriker og kroker, men det blir allikevel litt mer "ryddig". (Innrømmer det..)

Men før julen forsvinner har jeg lyst å dele noen juleminner med dere.


40 dager før julaften setter jeg igang med Christer Berentz sin julelikør. Vi synes den er kjempe god og det har blitt tradisjon at jeg lager den hvert år. Enkel og lage og dekorativ å ha på kjøkken benken. Denne bør dere prøve...

Oppskrift:

En appelsin stikkes 40 ganger med en gaffel
40 kaffebønner
40 brune sukkerbiter
40 cl med 40% vodka
vaniljestang (kan også bruke kanel)


Alt legges i et norgesglass hvor det skal godgjøres i 40 dager.

Her er også en tradisjon vi har, nisselandsby. Dette har jeg gjort siden jeg var ei lita jente. Det er nå Kasper som pynter og gjør landsbyen klar.. 


Årets adventslys

Utgangsdøra vår ble ekstra "julete" i år. Jeg synes den ble kjempe fin, men det var det delte meninger om her i huset. Men at den er harry er jeg ikke enig i...... Innbydende inngangsparti synes nå jeg....
 

Peiskos i stua. Her brennes det nesten hver kveld i desember.




Ungene er pyntet til familiemiddag julaften.



Julaften i år feiret vi hos mormor og bestefar, sammen med tante Mariann, onkel Bendik, Una, Kajsa, farmor og farfar.
Vi hadde det kjempe koselig!!!


Gleder meg allerede til neste jul!!! 

5 kommentarer:

  1. Hei Monica.
    Dette var gøy å lese. Du er flink til å skrive og fortelle om familien din. Gøy å følge med på det du skriver ;-)
    Amalie er jo lik alder som Herman. Da har du konfirmasjon dette året du også.
    Håper bloggen hjelper deg i forhold til å ikke ta på deg for mange oppgaver og at du klarer å ta mer hensyn til deg selv.
    Lykke til med bloggen. Jeg kommer helt sikkert til å lese den.
    Klem fra
    Inger Lene

    SvarSlett
  2. Hei Inger Lene.

    Så koselig at du leser bloggen min. :-)
    Konfirmant her i huset også ja... Uff, tida går så altfor fort.
    Håper det står bra til med deg og dine. Får info av Anne inne imellom da vettu... :-)

    Klem fra Monica

    SvarSlett
  3. Så morsomt å se at dere har tradisjon med nisselandsby Monica. Det lagde mamma også når jeg var liten, og jeg fører tradisjonen videre og lager en med mine barn. Hos oss fungerer den også som julekalender. Jeg husker som liten at hver dag lå det en liten pakke under treet i landsbyen og det var vår nedtelling til julaften. Jeg har arvet det gamle treet som mamma brukte i vår nisselandsby og fra 1-24 desember ligger det en gave hver til barna. Må innrømme at å få de under det lille treet noen ganger er en utfordring ;) Men det er kjempekoselig. Ungene elsker den. Og hvert år er en kalendergave en liten nisse til de hver.... så landsbyen blir bare større og større :) julen er herlig!!! Klem fra Marianne/Drm.

    SvarSlett
  4. Hei Marianne :-)

    Ja, nisselandsby er en koselig tradisjon. Det var jo en kjempe god ide` og bruke den som en julekalender.
    Koselig at du leser bloggen min. Har jo nettopp begynt, men synes det er veldig artig. Og moro å se at det er mange som er innom og følger med. :-) Så dette kommer jeg nok til å fortsette med.

    Klem fra Monica

    SvarSlett
  5. Bloggen din er kjempe fin. Jula har du alltid likt. Du er like ivrig i å klemme på pakker nå som du var da vi var små. Det er alltid like hyggelig å komme til dere i jula. Er det noe du kan så er det å skape god stemning. Klem fra lille søss

    SvarSlett