mandag 7. januar 2013

Litt om hva jeg liker å drive med.....

Helt siden jeg var ei lita jente har jeg laget ting og tang sammen med mamma. Jeg elsker å produsere noe med hendene. Og jeg lærer stadig noe nytt. Mamma har alltid holdt på med et eller annet og jeg har nok blitt litt arvelig belastet.... ;-) Hun kan det meste innen håndarbeid og er veldig kreativ. Greit å ha henne når jeg lurer på noe. Før jul tok jeg turen til henne før en syklubb, jeg måtte rett og slett lære og hekle. Jeg ville så gjerne pynte opp med heklede lykter til jul. Hekling er vel noe av det mamma har drevet minst med (mormor mente hun var et håpløst tilfelle når det gjaldt hekling) men jeg visste at hun kunne det mest nødvendige. Fikk opplæring og dro på syklubb og produserte min første lykt. Jeg var da bitt av basillen!!!

Her ser dere noen av lyktene jeg har laget.



Her er de første jeg heklet.


                                Litt julegave produksjon ble det også.


Flere av venninnene mine hadde også lyst å lære dette. Ann Christin, Inger Lill, Gretel og jeg tok en hekle kveld og da var også de bitt av basillen. Veldig koselig kveld, men jeg tror aldri vi har vært så stille. Ingen av oss skal beskyldes for å være stille i utgangspunktet, men denne kvelden var vi dypt konsentrert og det ble lite "kakling". :-)

Inger Lill hadde på seg et lekkert heklet og tovet skjerf denne kvelden som en kollega hadde laget.
Det måtte jeg jo prøve meg på... Fikk oppskriften, kjøpte garn og dro da igjen til mamma. Synes det er vanskelig å lese hekle oppskrifter enda...

Veldig enkel hekling, men moro. Det skulle hekles av 3 Vamsegarn nøster (eller lignende).
Skjerfet var ca 2,5 meter langt før jeg tovet det.
Her er resultatet:


                                    Dette ble gave til svigermor.


Ann Christin ville også lære dette så vi tok en heklekveld nummer 2. Jeg er nå igang med et nytt skjerf, denne gang i gammel rosa.  Legger ut bilde etterhvert.

6 kommentarer:

  1. Hei Monica! Så spennende med blogg, skal følge deg serru:) Skulle gjerne hatt en litt mer utfyllende oppskrift på det flotte skjerfet - kan jeg få det? Ha det godt! Klem fra Kari Mette

    SvarSlett
  2. Hei Kari Mette,
    Så koselig at du vil følge bloggen min. :-)
    Oppskriften skal du få vettu. Må bare få skrevet den riktig ned. Mamma endret endel i forhold til oppskriften jeg fikk så må bare være sikker på at det blir riktig. Kommer snart!!
    Klem fra Monica

    SvarSlett
  3. Hei! Ja, Monica jeg er også bitt av heklebasillen, men her er det lyslykter som blir laget. Lekre blir de, men jeg kommer gjerne på en heklekveld nå fordi nå kan jeg snakke samtidig.
    Ble det forskjell på skjerfet med den nye oppskriften til moren din??? Stoor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, skjerfet ser helt likt ut. :-)
      Bare å si ifra så kan vi ta en heklekveld vettu...
      Klem

      Slett
  4. Hei Søss. Hm.... tror du har fått alle gener når det gjelder hekling og strikking. Jeg er veldig glad du er bitt av basillen, får da blir det fine gaver til meg. Lysene jeg fikk av deg til jul, brennes hver kveld. Klem og klem fra lille søss

    SvarSlett
    Svar
    1. DA har nok du arvet alt det andre.... ;-)

      Klem og klem tilbake <3

      Slett